آموزش مراقبت های پس از درمان - کشیدن دندان

در گذشته علاج دندان درد را کشیدن دندان می دانستند . ولی علم جدید دندانپزشکی نه تنها کشیدن دندان را آخرین راه حل نمی داند بلکه تلاش و پیگیری در پیشگیری از بروز بیماری دهان و دندان دارد.
دندانپزشک با تزریق بی حسی موضعی دندان و ناحیه اطراف آن را بی حس کرده، سپس با تکنیک ویژه سعی می کند با کمترین عوارض ریشه دندان را از حفره جدا کرده، بعد از رها شدن دندان از استخوان تا حد امکان با کمترین صدمه به بافت های اطراف دندان را خارج کند.

1. گاز استریل گذاشته شده بر روی ناحیه دندان کشیده را به حداقل نیم ساعت با فشار ملایم در دهان نگه دارید.
2. از ریختن آب دهان خودداری کنید و مک نزنید.
3. برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید. زیرا مکش ایجاد شده احتمال خونریزی را زیاد می کند.
4. از روز دوم، دهان را با آب نمک رقیق(یک لیوان آب ولرم و نصف قاشق چایخوری نمک) چند بار در روز به آرامی شستشو دهید.
5. شب اول ناحیه دندان کشیده شده را مسواک نزنید.
6. بدلیل وجود بی حسی گونه و زبان، 3 تا 4 ساعت پس از کشیدن مواظب باشید لب، گونه و زبان را گاز نگیرید.
7. از غذاها و مایعات نرم و خنک استفاده کنید.
8. روز اول دوش آب گرم نگیرید.
9. حتی الامکان تا 2 روز سیگار نکشید.
10. در صورت عارض شدن درد از داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک خود استفاده نمائید.
11. مدت التیام زخم در افراد مختلف تفاوت دارد. بهبودی خود را با دیگران مقایسه نکنید.
12. در صورت ادامه خونریزی و بند نیامدن آن، سریعاً به دندانپزشک مراجعه فرمائید.

خونابه طبیعی است
درد خفیف طبیعی است. از مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک استفاده کنید.
بوی نامطبوع، دهان بدطعم، خونابه و وجود قشر خاکستری بر روی زخم طبیعی است و بعد از چند روز برطرف می گردد
درد و یا تب و لرز شدید به دندانپزشک مراجعه کنید.
تورم شدید و یا خونریزی مکرر به دندانپزشک مراجعه کنید.