آموزش مراقبت های پس از درمان - درمان ریشه

پالپ یا مغز دندان منطقه ای نرم در مرکز دندان میباشد.در این منطقه علاوه بر عصب عروق خونی نیز قرار دارد.وقتی عصب دندان به دلایل مختلف دچار ضایعه گردد دندانپزشک برای نجات دندان درمان ریشه (عصب کشی) می نماید . دندانپزشک با استفاده از تزریق موضعی دندان را بی حس کرده و پوسیدگی تاج دندان را برمیدارد. با استفاده از میله های بسیار باریک به نام فایل اعصاب و عروق خونی ریشه را خارج کرده دیواره ی کانال ریشه سوهان زده میشود تا هم باقیمانده بافت عصب خارج شود و هم کانال دندان وسیع تر گردد. سپس کانال ریشه شستشو داده میشود. پس از خشک کردن کانال ریشه با مواد مخصوص کاملا پر شده وتاج دندان بازسازی میشود. چون معمولا سطح وسیعی از تاج دندان تحلیل رفته است با استفاده از پین های مخصوص استحکام تاج بیشتر میشود.

1. تا2 ساعت از خوردن غذای سفت با دندان درمان شده خودداری کنید.
2. تا 24 ساعت از سمت دیگر دهان برای خوردن غذا استفاده شود.
3. آنتی بیوتیک و داروی تجویز شده توسط دندانپزشک کامل و سر ساعت استفاده شود.
4. به علت شکننده بودن دندان عصب کشی شده احتمال نیاز به روکش زیاد میباشد لذا قبل از روکش با احتیاط از دندان استفاده شود.
5. شایان ذکر است که همه ی درمان های پزشکی با درصدی از شکست همراه است که به علت شرایط خاص این درمان این درد تقریباً بالا میباشد.
6. برای چند روز پس از اتمام درمان(میانگین 10 روز) ممکن است سطح روی دندان کوتاه یا بلند به نظر برسد. بطوریکه ایجاد درد نماید. این دردها در روزهای اولیه(2 تا 3 روز اول) بیشتر بوده و به صورت دردهای خود به خود، ضربان دار و حساسیت دندان خود  را نشان می دهد. پس از این مدت به تدریج کمتر شده و در نهایت کاملآً از بین می رود.

احساس برآمدگی دندان برای کوتاه کردن پرکردگی دندان به کلینیک مراجعه شود.
درد دندان ممکن است تا یکماه ادامه یابد استفاده از مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک
عفونت دندان استفاده از آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط دندانپزشک