آموزش مراقبت های پس از درمان - ترمیم دندان

دندان ها به دلایل مختلف ازجمله عدم رعایت بهداشت ممکن است دچار پوسیدگی شوند. البته عوامل دیگری مانند ژنتیک، ردیف نبودن دندان ها و تغذیه نامناسب نیز در ایجاد پوسیدگی موثر است. زمانی که دندان پوسیده می شود ترکیبات شیمیایی آن دچار تغییر گشته، نرم و سست می شود و محلی جهت تجمع میکروب می گردد. در صورت درمان نشدن، دندان دچار تخریب شده و از دست می رود. دندانپزشک با دریل مخصوص دندانپزشکی، نسج سالم دندان را از پوسیدگی و میکروب پاک کرده و قسمت از بین رفته را با توجه به موقعیت دندان با مواد مخصوص ترمیم می نماید. هرچه میزان از بین رفتن بافت دندان کمتر باشد، درصد موفقیت ترمیم دندان بیشتر و احتمال عود پوسیدگی آن کمتر می گردد.

1.  1 تا 2 ساعت بعد از ترمیم چیزی خورده نشود و تا 8 ساعت با سمت دیگر غذا خورده شود.
2.  در ترمیم های همرنگ بهتر است پس از مصرف غذاهای رنگی نظیر چای، قهوه، شکلات ها و کشیدن سیگار بعلت آن رنگ ها جذب پرکردگی می شوند دهان را با آب شستشو داده و مسواک زده شود.
3.  از خوردن مواد غذایی سفت و شکننده نظیر پسته، فندق یخ، ته دیگ، شکلات های سفت و آبنبات با دندان ترمیم شده خصوصاً در ترمیم های بزرگ اجتناب کنید. زیرا باعث شکستن ترمیم یا دیواره های باقیمانده دندان می گرد.
4.  ترمیم دندان مانند هرجسم دیگری عمر مفیدی دارد لذا برای ویزیت های دوره ای و احیاناً نیاز به تعویض در زمان مناسب اقدام گردد.
5.  دندان های ترمیم شده می توانند مجدداً پوسیده شوند، بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان نظیر مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، مصرف کمتر مواد قندی و شیرینی الزامی می باشد.

احساس بلند بودن دندان تا چند روز پس از ترمیم از فشار وارد کردن بر روی دندان ترمیم شده اجتناب و به کلینیک جهت کوتاه کردن پرکردگی دندان مراجعه شود.
درد و حساسیت تا چند روز طبیعی است.
درد تا یک ماه پس از درمان باتوجه به احتمال التهاب عصب دندان به دندانپزشک مراجعه شود.